Aplikace eDoklady, kterou Digitální a informační agentura (DIA) spustila 20. ledna, má v telefonu již téměř 300 tisíc občanů. eDoklady lidem slouží k pohodlnějšímu a bezpečnějšímu prokazování směrem k úřadům, soukromým subjektům, ale i mezi sebou. Počet ověřovatelů se od startu aplikace téměř zdesetinásobil. Další vlnu zájmu se čeká od července, jelikož od 1. 7. musí digitální občanky přijímat Policie ČR, finanční úřady či úřady práce.
Nová éra prokazování v České republice začala 20. ledna, když DIA spustila aplikaci eDoklady, která občanům umožňuje mít svůj digitální občanský průkaz bezpečně uložený v telefonu a prokazovat se jím například vůči státu, obcím, soukromým subjektům či ostatním občanům. Zavedení eDokladů umožnila novela zákona o právu na digitální služby, kterou představil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Zájem o eDoklady předčil očekávání a za první měsíc si aplikaci stáhlo a zaregistrovalo již přes 292 tisíc občanů.
„Jsem velmi rád za velký zájem o eDoklady. Měsíc po spuštění atakujeme tři sta tisíc stažení, a to nás posouvá mezi digitálně vyspělé státy Evropy, které také směřují k modernějšímu, bezpečnějšímu a jednoduššímu způsobu prokazování totožnosti. Ostatně k úspěšnému spuštění eDokladů mi nedávno v Bruselu gratulovala i eurokomisařka Margrethe Vestagerová, která tento krok označila jako důležitý směrem k zavedení evropské digitální peněženky. V Česku je nyní před námi další vlna stahování, čeká nás totiž postupné přijímání dalšími úřady, ke kterým se jako první nyní přidají policisté na začátku dubna,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Nástup eDokladů je rozplánovaný do tří fází, od začátku je možné je využívat na ústředních správních úřadech, tedy na ministerstvech či úřadech jako je Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad a dalších. Ihned na začátku se jako ověřovatelé také přidaly další subjekty na dobrovolné bázi, například Kraj Vysočina, Magistrát Karviná, Brno-střed, či obce Vír, Tetín a Líbeznice. Nově se jako ověřovatelé registrovaly například Ústecký, Liberecký, Zlínský a Pardubický kraj, město Ostrava, Most, Český Krumlov a Uherské Hradiště, městské části Praha 2 a 3, nebo Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky a mnoho dalších. Celkem je registrovaných ověřovatelů eDokladů z řad orgánů veřejné moci již přes 350.
„Dalším krokem, který usnadní práci s eDoklady ověřovatelům, bude nová funkce, která jim umožní propojení přímo s jejich interními systémy, do kterých se pak budou data automaticky načítat. Tento systém by měl hotový na konci dubna,” komentuje Martin Mesršmíd, ředitel DIA.
Již v dubnu by se měla mezi ověřovatele přidat police v terénu. Od července se mezi povinné ověřovatele přidá zbytek policie, soudy, finanční úřady, úřady práce, živnostenské úřady, katastrální úřady, matriční úřady, zbývající kraje a obce s rozšířenou působností. Od 1. ledna 2025 ostatní orgány veřejné moci a soukromé osoby, kterým předpisy stanovují ověřovat totožnost nebo jiný osobní údaj (například okrskové volební komise, školy, vysoké školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta či zastupitelské úřady).