Komplexní test digitálních kompetencí IT Fitness Test 2025 pro žáky, studenty a učitele opět oslovil mnoho lidí. V Česku se do něj během čtvrtého ročníku celkově zapojilo více než 63 000 osob. Ve všech zemích Visegrádské čtyřky, v kterých testování probíhalo, se jej celkem zúčastnilo téměř 163 000 respondentů. Rozdíl mezi výsledky studentů gymnázií a středních odborných učilišť byl jako loni více než 22 procentních bodů.
Vyplývá to z prvních výsledků IT Fitness Testu pro letošní ročník, které představil J. Hanzal – ředitel Asociace pro aplikovaný výzkum v IT (AAVIT) během úvodního dne Týdne pro Digitální Česko, jehož je AAVIT dlouhodobým partnerem.
Projekt IT Fitness Test je nejkomplexnější bezplatný online test digitálních dovedností v Česku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Hlavním cílem projektu je měření digitální gramotnosti a získání skutečného obrazu o úrovni IT dovedností testovaných respondentů, a to jak žáků a studentů, tak učitelů informačních technologií.
„Máme velkou radost, že se podařilo navázat na úspěchy z předchozích let a opět otestovat signifikantní množství českých žáků, studentů a učitelů. I díky této iniciativě se tématu digitálních kompetencí přikládá důraz, který si zaslouží. Překotný rozvoj nejen umělé inteligence bude zvyšovat laťku digitálních kompetencí obyvatel nutnou k fungování na pracovním trhu a ve společnosti.” říká Jaromír Hanzal, ředitel AAVIT.
Testování se účastnilo 33 513 žáků základních a 29 557 studentů středních a vysokých škol. Průměrná úspěšnost žáků u verze testu pro základní školy se ustálila na hodnotě 53 %, u studentů, kteří absolvovali test pro střední a vysoké školy, byla průměrná úspěšnost 52 %.
„Sbírání přesných dat je klíčové pro to, abychom mohli činit informovaná rozhodnutí a efektivně směřovat digitalizaci tam, kde je to nejvíce potřeba. Umožňuje nám nejen sledovat pokrok, ale také identifikovat mezery a priority, takže naše kroky nejsou náhodné, ale cílené a efektivní. To je důležité, pokud chceme, aby digitalizace skutečně přinášela hodnotu a podporovala rozvoj digitálních dovedností napříč celou společností,” uvedla Marina Puzdrová, manažerka projektu Týden pro Digitální Česko.
„Navíc jsou tu data sbírána zábavnou formou, která podněcuje a inspiruje žáky, studenty i učitele k dalšímu vzdělávání se,“ dodává Martin Charvát z Digitálního Česka.
Celkově se do testování zapojilo 799 základních a 425 středních škol. Stejně jako minulý rok se z pohledu krajů v kombinovaném hodnocení obou testů nejlépe umístila Praha, nejhůře pak Ústecký kraj.
Kompletní výsledky najdete zde: https://aavit.cz/it-fitness-test/