Sněmovna dnes ve třetím čtení schválila zavedení eDokladů. Od ledna příštího roku tak již nic nebrání tomu, aby si každý mohl stáhnout aplikaci do mobilu a v ní si občanku aktivovat přes Portál občana. Úřady budou eDoklady přijímat postupně, jako první začnou ústřední orgány státní správy, postupně se během roku přidá policie, úřady práce nebo finanční úřady, v roce 2025 pak pošty. Projekt nyní finalizuje Digitální a informační agentura (DIA).

„Jsem velmi rád, že dnes Sněmovnou prošlo zavedení eDokladů do mobilu. Každý se již od ledna bude moci rozhodnout, zda bude nadále využívat plastovou kartičku, nebo si občanku aktivuje v mobilu. Bude to velmi jednoduché - stáhnete si aplikaci, zaregistrujete se a používáte. A kdybyste mobil ztratili, můžete eDoklady na dálku vypnout a odpadá obíhání úřadů kvůli vystavení nového průkazu,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš. 

S novými eDoklady přichází i lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji. Každý totiž bude vědět, které údaje bude ověřovateli předávat. „Bude možné podle potřeby zvolit, které údaje příjemce uvidí –  při prokazování věku nemusí být vidět například adresa bydliště,” doplnil Bartoš. Užívání občanky v mobilu bude samozřejmě nepovinné.

Místa, která budou tuto občanku přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se bude možné prokazovat eDokladem i policii, na úřadech práce nebo například na finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či na úřadech samospráv. 

„Schválení eDokladů Sněmovnou nás samozřejmě velmi potěšilo. eDoklady tak od ledna budou sloužit k fyzickému prokazování totožnosti. Svůj občanský průkaz budete mít možnost nahrát přímo do telefonu a bude dostupný i bez online připojení. K čemu ultimátně směřujeme, je evropská digitální peněženka, která nám umožní držet digitální identitu nejen na úrovni základních údajů, ale vlastně všech atributů, které nás popisují jako komplexní bytost. Prostřednictvím eDokladů postupně naučíme občany i veřejnou správu používat elektronické doklady, což pomůže i se zvyšováním digitálních dovedností úředníků a občanů obecně,” dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.