Sněmovna dnes ve druhém čtení schválila zavedení eDokladů. Občanku do mobilu by měli lidé mít možnost stahovat od ledna příštího roku. eDoklady budou přijímány postupně, zpočátku na ústředních úřadech, postupně i na úřadech práce, poštách či například policii. Na projektu nyní aktivně pracuje Digitální a informační agentura (DIA).
„Bude to jednoduché - stáhnete si aplikaci do mobilního telefonu, zaregistrujete se a používáte. Tedy, kdo nebude chtít, nebude muset v budoucnu s sebou na řadu míst nosit plastové kartičky. Na prokázání totožnosti postačí jen mobilní telefon se staženou aplikací,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Místa, která budou občanku v mobilu přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se pak bude možné prokazovat eDokladem i na policii, úřadech práce či například finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či v rámci samospráv.
„Užívání občanky v mobilu bude samozřejmě nepovinné. Důležitou výhodou eDokladů ale bude lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji. Každý z nás bude vědět, které údaje bude ověřovateli předávat. Bude totiž možné zvolit, které údaje příjemce uvidí – například při prokazování věku nemusí vidět adresu bydliště,” dodal Bartoš.
„Mobilní aplikace eDoklady je první aplikací k fyzickému prokazování totožnosti, kdy je doklad nahrán přímo v telefonu uživatele a je dostupný i bez online připojení. Zároveň se touto technologií připravujeme na evropský standard, který přinese evropská digitální peněženka. Postupně tím také učíme veřejnou správu přijímat doklady v telefonu, což nám pomáhá se zvyšováním digitálních dovedností jak na úřadech, tak u občanů,” doplňuje ředitel DIA Martin Mesršmíd.