Registr zastupování (REZA) pod taktovkou Digitální a informační agentury v nejbližších dnech vstoupí do prvního čtení ve Sněmovně. Lidem poslouží k elektronickému vystavování plných mocí a vytvoří pro ně i centralizovaný systém, do kterého budou mít přístup další úřady. Návrh zákona předložil místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.

REZA umožní elektronické oprávnění k zastupování a vytvoří pro ně i centralizovaný systém. Lidé ho využijí v situaci, kdy budou sami někoho zastupovat, nebo když udělí plnou moc někomu, kdo naopak bude zastupovat při kontaktu s úřady je, například účetní při podání daňového přiznání. 

To povede k efektivnějšímu zastupování rodinných příslušníků, jednatelů za firmy, nebo zkrátka kohokoli, kdo k tomu bude mít pověření plnou mocí. Doposud bylo k těmto účelům potřeba předložit plnou moc fyzicky, v některých případech i úředně ověřenou. 

To se nyní změní. V Registru zastupování zůstane uložena až do jejího odvolání nebo vypršení nastavené platnosti. Navíc v Registru budou i předpřipravené formuláře plných mocí pro různé účely. „Registr zastupování lidem umožní rychle a efektivně řešit jejich záležitosti bez zbytečné administrativní zátěže a svůj čas tak mohou přesunout tam, kam potřebují. Pokud jste například na dovolené nebo mimo svého bydliště a potřebujete, aby někdo odbavil záležitost za Vás, v mnoha případech už nebude nutné cestovat k notáři či na Czech POINT. Do formuláře vyplníte potřebné údaje, potvrdíte Identitou občana a nic navíc. Nadále pracujeme na tom, aby komunikace s úřady nebyla břemenem, ale příležitostí pro snadný a pohodlný život na pár kliknutí odkudkoli,“ uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Podobně jako u eDokladů samozřejmě bude platit, že je to volba. Nadále bude možné využívat plné moci v tištěné podobě.