Lidé se od začátku dubna mohou také pomocí občanky v mobilu prokázat policii v terénu, která se k ověřovatelům přidala tři měsíce před zákonným termínem. Aplikace eDoklady z dílny Digitální a informační agentury (DIA) má v telefonu již přes 350 tisíc uživatelů. Kromě státních úřadů ji dobrovolně přijalo více než 550 subjektů, včetně krajů, obcí, městských částí a notářů.
Aplikace eDoklady vstoupila v platnost 20. ledna díky novele zákona o právu na digitální služby, kterou představil místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš. K ověřovatelům, kterým to ukládá zákonná povinnost, se od začátku dubna v předstihu přidala i policie v terénu.
„Zavedením eDokladů jsme se posunuli mezi digitálně vyspělé státy Evropy, které směřují k modernějšímu, bezpečnějšímu a jednoduššímu způsobu prokazování totožnosti. Jsem velmi rád, že nově se mohou lidé prokazovat občankou v mobilu i policistům. Zkušenosti policie z terénu a velký zájem lidí dokazují, že aplikace je opravdu skvělým pomocníkem v běžném životě. I přesto, že plastové kartičky platí i nadále, je třeba připomínat i výhody, které občanka v mobilu má, například, že díky lepšímu zabezpečení protistraně, která vás identifikujete, nasdílíte jen data, která schválíte,” uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Aplikaci eDoklady si lidé mohou i nadále stahovat na App store a Google play. Pro používání eDokladů potřebují pouze smartphone a Identitu občana, která je nezbytná pro přihlášení. Aplikace pak funguje online i offline. Elektronická varianta občanky má navíc lepší zabezpečení a při ztrátě telefonu ji lze na dálku deaktivovat přes Portál občana.
„Osobně považuji dřívější zapojení Policie do uznávání eDokladů za skvělou věc, stejně jako samotné eDoklady. Fakt, že Policie začala v terénu uznávat občanku v mobilu o tři měsíce dřív, než jí to ukládá zákon, je další doklad toho, že naším cílem je skutečně usnadňovat lidem život všude tam, kde to je možné. Věřím, že si z aktivního přístupu Policie vezmou ostatní příklad, a že brzy bude využívání eDokladů v praxi naprostou samozřejmostí,” komentuje ministr vnitra Vít Rakušan.
„Od 1. dubna se u policistů v terénu neobjevily žádné problémy. Policisty jsme zaškolili, vytvořili jsme pro ně online manuál a provozujeme pro ně online platformu. V terénu je nyní zhruba 6,5 tisíce mobilních zařízení a ten slib, že jsme v terénu schopni obyvatele zkontrolovat, tímto naplňujeme. Těším se, až se eDoklady stanou běžnou součástí našich životů,” komentuje náměstek policejního prezidenta pro lidské zdroje, informační a komunikační technologie a inovace David Fulka.
„Nástup eDokladů je naplánován do tří oficiálních fází. Policie v terénu však začala přijímat eDoklady dříve než jim nařizuje zákon a my už teď zaznamenáváme velký zájem veřejnosti. Jen za poslední týden vzrostl počet uživatelů aplikace o 20 000. Od července se pak mezi povinné ověřovatele přidá např. zbytek policie, soudy, finanční úřady, úřady práce či živnostenské úřady. Od 1. ledna přibudou již všechny samosprávy, pošta a další. Těší nás, že máme hezkou zpětnou vazbu od uživatelů a hlavně, že se již teď dobrovolně připojují jako ověřovatelé některé obce, kraje, soudy i notáři. Doufáme, že aplikace do budoucna usnadní život občanům, ať věčně nemusí lovit občanku z peněženky,” dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.
Přibližně od roku 2026 začne Evropa postupně přecházet na celoevropskou peněženku digitální identity. eDoklady využívají některé principy celoevropského řešení, přechod proto bude jednodušší a obyvatelé i úřady budou na její používání oproti některým státům EU zvyklí.