Česko má dlouhodobě nejnižší zastoupení žen v ICT – pouze 10 % ve srovnání s 19% průměrem v celé EU. Platforma Digitální Česko to chce změnit. Ve spolupráci s Nadací České spořitelny a jejich projektem Den pro školu pozve na přelomu září a října do základních i středních škol úspěšné ženy ze světa IT, aby studentkám na základě svého osobního příběhu ukázaly IT jako obor, kde mohou uspět i ony. První návštěva proběhla již dnes na Základní škole Velké Opatovice v Jihomoravském kraji. Kromě návštěvy škol Digitální Česko ve spolupráci se Vzdělávacím centrem Sféra 10. října organizuje také vzdělávací akci pro studenty základních a středních škol.
Podle studie Women in the Digital Space (and AI): Looking into Central Europe, která pracovala s daty z Rakouska, Česka, Polska a Slovenska, pouze 1 % dívek vyjádřilo zájem pracovat v digitálních oborech, zatímco u kluků jde o 10 %. Velkou roli v poklesu zájmu dívek o digitální obory hraje nedostatek podpory ze strany rodičů, učitelů či vrstevníků.
Jedním z kroků, jak pomoci při odstraňování genderových nerovností v oblasti STEM (Science, Technology, Engineering a Mathematics), respektive ICT, je právě seznámit dívky se ženami, které v IT uspěly. A to je také důvod, proč se platforma Digitální Česko rozhodla pilotovat projekt IT je pro holky!
„Naše společnost má stále tendenci vnímat technologie jako oblast pro muže, a to je třeba změnit. Chceme, aby se dívky už na základní a střední škole mohly setkat s inspirativními vzory úspěšných žen z IT oborů. Naším úkolem je zvýšit jejich sebevědomí, motivovat je k tomu, aby se nebály studovat IT, a ukázat jim reálné příležitosti v tomto dynamickém odvětví,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Do škol například zamíří Markéta Fibigerová (ředitelka 1.IT gymnázia), Klára Losert (CEO, Founder Talkbase), Barbora Sokolova (engineering manager session Mastercard) a Michaela Rojčíková (CTI Analyst MSD). Kromě návštěvy škol organizuje Digitální Česko ve Vzdělávacím centru Sféra v Pardubicích 10. října i vzdělávací akci, během které proběhne moderovaná diskuze s IT expertkami, po které budou následovat praktické workshopy v IT dílnách zaměřené na umělou inteligenci, deepfakes a další.
„Široká česká veřejnost si pod pojmem IT představuje stále jen konkrétní a především technické IT profese, jako jsou například síťař, administrátor nebo programátor, nevidí IT jako širokou škálu různých profesí a povolání,“ říká Markéta Fibigerová, ředitelka a zřizovatelka 1. IT GYMNÁZIA. Jako hlavní důvody, proč se české dívky nehrnou do studia informačních technologií, vidí digitální negramotnost široké veřejnosti a zajeté společenské stereotypy.
Studie konzultační společnosti McKinsey přitom ukazuje, že dívky mají na základních školách v technických disciplínách stejné výsledky jako kluci, a v některých dovednostech je předčí. Přesto předpokládají, že budou ve STEM oborech méně úspěšné, a na začátku střední školy pro ně kariéra v této oblasti přestává být zajímavá.
„Výzkumy ukazují, že čím nižší je zastoupení určité skupiny ve sledovaném celku, tím obtížněji se z tohoto trendu vystupuje. V případě dívek v ICT to znamená, že si svou kariéru v této oblasti těžko představují jak ony samy, tak jejich okolí (rodiče, přátelé...), které je ve volbě kariéry výrazně ovlivňuje,“ uvádí Barbora Bühnová, proděkanka Fakulty informatiky MU v Brně.
Podle ní je základem pro zlepšení ukázat dívkám a ženám IT jako obor otevřený nejen novým talentům, ale i prolínání s dalšími obory, které IT pro svůj rozvoj budou nutně potřebovat. „Věřím, že taková prezentace IT by zájem o tento obor mezi dívkami výrazně zvýšila. Stejně jako například ve zdravotnictví, i v IT se lze uplatnit v široké paletě rolí,“ dodává Barbora Bühnová.