Úřady práce, finanční úřady, kraje, obce s rozšířenou působností, soudy i zbytek policie od dneška také přijímají eDoklady. Tyto úřady navíc dostaly novou funkcionalitu, díky které se údaje snadno přepíší do interních systémů. Mobilní aplikaci, která funguje jako alternativa fyzického občanského průkazu, si od začátku roku stáhlo téměř půl milionu lidí. K ověřovatelům rychle přibývají také soukromé subjekty, například jako první banka se v předstihu přidala Air Bank. Aplikaci spustila v lednu letošního roku Digitální a informační agentura (DIA) ve spolupráci s Kabinetem místopředsedy vlády pro digitalizaci. Od 1. ledna 2025 se mezi ověřovatele přidají další instituce, jako jsou zbývající obce, okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta a zastupitelské úřady. Mnoho obcí a krajů se již dobrovolně zapojilo v předstihu.

Úspěšné zavádění eDokladů je pro nás důkazem naplnění naší vize moderního přístupu ke službám. Tímto krokem posilujeme bezpečnost a pohodlí pro občany, kteří nyní mohou využívat eDoklady na stovkách nových míst. Podle zpětné vazby, kterou dostáváme od ověřovatelů, je zřejmé, že pro ně představuje používání eDokladů významný benefit. Zájem o tuto novinku dokládá i velký počet soukromých ověřovatelů a eDoklady se tak rychle stávají nepostradatelným nástrojem pro každodenní život," uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Mnoho ověřovatelů, kteří přijali eDoklady předem, si jejich využití chválí. „Jihočeský kraj přijímá eDoklady od 8. února 2024 ve všech agendách Krajského úřadu Jihočeského kraje, kde se fyzická osoba prokazuje na místě občanským průkazem. Konkrétně se tedy jedná o CzechPoint, matriku, živnostenský úřad, agendu silniční dopravy, stavební úřad, školství a zdravotní správy. Těší mě, že u nás krajský úřad začal přijímat eDoklady již v únoru. A čas ukázal, že to funguje bez problémů. Je dobře, že situací, kdy lidé musí použít fyzický průkaz ubývá," uvádí krajský zastupitel Jan Hošek.

Úřady se mohou také nyní těšit na novou funkcionalitu, která jim výrazně usnadní práci. Digitální a informační agentura (DIA) již v květnu spustila řešení umožňující kopírování údajů z aplikace eDoklady do interních systémů. Nyní je k dispozici ještě pokročilejší vylepšení – automatický přenos údajů přímo do interních systémů pomocí API. Nový systém zajistí plynulejší a efektivnější provoz, což přinese rychlejší a jednodušší proces ověřování. Úřady mohou tuto novinku od minulého týdne implementovat a začít využívat její přínosy.

Velmi mě těší, že se noví ověřovatelé eDokladů v posledních měsících opravdu zajímali a poctivě připravovali. Vážím si jejich úsilí vyrovnat se s tímto novým právem občanů na prokázání totožnosti elektronicky, přestože někdy narážejí na personální podstav a finanční i procesní omezení. Zaznamenali jsme velký počet dotazů, které se náš tým eDokladů pokusil co nejlépe zodpovědět, dále vysokou účast na našich webinářích a častou poptávku po doplňujících školících materiálech. Zájem o novinky ohledně projektu od stávajících a budoucích ověřovatelů, ale i odborné veřejnosti, neustále stoupá a věříme, že i nadále bude úměrně s tím, jak budou eDoklady užitečnější,“ komentoval ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd stoupající zájem o eDoklady.

Na Středočeském kraji přijímáme eDoklady již několik týdnů a to nejen na podatelně, ale i u všech více než 240 ověřovatelů, od matriky až po kontrolory krajské hygienické stanice. Věříme, že další rozvoj systému ještě více zpříjemní a urychlí práci," uvedl Tomáš Zmuda, předseda Komise pro ICT a digitalizaci Středočeského kraje.  

Krajský úřad ale i další instituce v Karlovarském kraji již eDoklady přijímají. Pro lidi to znamená hlavně pohodlí, že už nemusí nikam chodit s celou peněženkou, ale stačí jen vytáhnout telefon. Je to malý ale důležitý krok ve využití digitalizace pro větší pohodlí všech,” říká Markéta Monsportová, krajská zastupitelka v Karlovarském kraji. 

Občané si mohou stáhnout aplikaci eDoklady z App Store nebo Google Play. Pro jejich používání potřebují pouze smartphone a Identitu občana. eDoklady nabízejí řadu výhod ve srovnání s klasickým občanským průkazem, jako je větší kontrola nad poskytnutými údaji, jejich snadné kopírování, lepší zabezpečení a ochrana proti zfalšování, možnost sledování historie prokazování a jednoduché odpojení v případě ztráty. Postupně se do eDokladů přidají další doklady, plánují se například kartičky pojišťovny nebo potvrzení o studiu. Soukromé subjekty, jako jsou restaurace, obchody či hotely, se mohou snadno registrovat přes datovou schránku.

Spuštění eDokladů získalo Česku uznání v Evropě. Eurokomisařka Margrethe Vestager potvrdila, že tímto krokem se Česko zařadilo mezi průkopníky směrem k plánované evropské digitální peněžence. Ta vstoupí v platnost v průběhu roku 2026 a usnadní prokazování totožnosti a přístup ke službám v celé EU, žádostem a přihláškám na univerzity v rámci EU. Díky eDokladům bude pro Čechy přechod na nový celoevropský standard jednodušší a plynulejší.

Současně platí, že plastová verze občanského průkazu zůstává nadále platná, a občané se jí budou moci prokazovat jako dosud, eDoklady představují pouze možnou alternativu. Je třeba na to myslet hlavně před cestou na dovolenou do zahraničí, pro kterou eDoklady využít nelze.