Vláda dnes schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Cílem je sjednotit dosavadní roztříštěnou vizuální komunikaci institucí, zvýšit přehlednost pro občany a posílit důvěryhodnost státu navenek i dovnitř.

Dnes funguje v Česku 31 ústředních orgánů státní správy – každý s jiným logem, barvami i způsobem prezentace. To komplikuje orientaci občanů, snižuje důvěryhodnost státu a zvyšuje náklady. Nový vizuální styl přináší jednotný systém pro úřady – od loga přes typografii až po vzhled úředních dokumentů a státních webů.

Je to poprvé v historii, kdy bude mít český stát jednu srozumitelnou a rozpoznatelnou “tvář” – napříč ministerstvy a úřady. Dnes každý úřad komunikuje jinak. Má jiné logo, jiné barvy, jiný styl. Je to nepřehledné a občas i matoucí. Jednotný vizuální styl výrazně zpřehlední situaci," řekl předseda vlády Petr Fiala s tím, že sjednocení vizuální identity přinese   i výrazné úspory státní správy.

Nový styl vytvořilo na základě veřejné soutěže renomované studio Najbrt. Jeho návrh vychází z malého státního znaku – v kterém figuruje bílý, respektive stříbrný, dvouocasý lev jako pradávný symbol české státnosti. Tento přístup doporučil odborný garant jako heraldicky i prakticky nejvhodnější.

Jednotný vizuální styl však není důležitý jen pro domácí komunikaci. Podle ministra zahraničí, jehož resort měl projekt na starosti, je zásadní i pro prezentaci Česka v zahraničí. „Představte si, že zahraniční partner komunikuje s pěti českými institucemi a každá z nich má jiné logo. Výsledkem je zmatek a pochybnosti. V moderní diplomacii a zahraničním marketingu je důvěryhodná vizuální identita nezbytnou součástí státní komunikace,“ uvedl ministr Lipavský.

Jednotné vizuální systémy mají dnes všechny vyspělé demokratické země. Spojené království, Švédsko, Nizozemsko či Německo využívají jednotný styl napříč ministerstvy a úřady. Český návrh se tak zařazuje po bok standardů běžných v západní Evropě a posiluje čitelnost a důvěryhodnost Česka na mezinárodní scéně.

Součástí návrhu je nejen logo, ale celý systém pravidel pro úřední tiskoviny, elektronické výstupy i digitální prostředí. Sjednocená vizuální prezentace státu navazuje na probíhající sjednocování státní doménové prezentace s koncovkou gov.cz a na centrální webdesign systém státní správy.

Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Očekává se, že nový systém přinese dlouhodobé úspory díky sdílení výstupů, jednotnému webovému designu a snížení nákladů na opakované zakázky. „Jednotná vizuální identita není jen o designu. Je to důležitý krok k tomu, aby stát vystupoval jako celek – důvěryhodně doma i ve světě,“ uzavírá ministr Lipavský. 

Martin Charvát z Digitálního Česka, který má zkušenosti s tvorbou vizuální identity globálních i českých firem a v minulosti prosazoval právě i jednotnou vizuální identitu naší země, k tomu dodává: „Vizuální identita (odborně CI - Corporate Identity) je nedílnou součástí každé firmy, značky či třeba sportovního klubu. Musí být jednoduchá, přehledná, ale zároveň odlišující. A mnohonásobně využitelná ve všech možných tvarech a formátech. Ve zkratce - musí to být špičková profesionální multidisciplinární práce. Česko se o něco takového neúspěšně pokoušelo od svého vzniku v roce 1993. Žádný z pokusů - ač některé vypadaly velmi nadějně - nebyl z nejrůznějších důvodů dotažen do konce. Až teď. Máme výbornou CI, profesionální, plně využitelnou - a navíc krásnou. Díky všem, kdo na tomto projektu dělali. Teď je to na nás - musíme ji začít používat.“