Stručný přehled pojmů digitální státní správy

Je elektronické úložiště dokumentů. Úřady prostřednictvím datové schránky doručují své písemnosti příslušným adresátům (fyzickým nebo právnickým osobám), stejně jako komunikují s jinými orgány veřejné správy. Fyzické a právnické osoby mohou prostřednictvím datové schránky činit úkony vůči orgánům veřejné moci. Stát od ledna 2023 povinně zřídil datovou schránku všem živnostníkům, firmám, spolkům, nadacím a dalším právnickým osobám. Přihlásit se do ní mohou prostřednictvím přístupových údajů, které obdrželi dopisem. Pokud tak neučinili, datová schránka jim byla aktivována automaticky 15 dní po doručení přístupových údajů. Zprávy přijaté do datové schránky se považují za automaticky doručené po uplynutí 10 dní od přijetí. Doručení do datové schránky má stejný právní účinek jako doručení písemnosti do vlastních rukou adresáta, a to i bez přihlášení uživatele. 

V roce 2023 vzniklo jednotné expertní centrum pro řízení a plánování digitalizace státní správy: Digitální a informační agentura (DIA). Jako ústřední orgán státní správy disponuje zákonnými kompetencemi, které jí umožňují efektivně řídit digitalizaci státu a konkrétní digitalizační a IT projekty.

Proces, který umožňuje využití všech možností digitálních technologií pro zefektivnění a zrychlení nejrůznějších procesů a funkcí. Podpora digitálního rozvoje ze strany státu, možnosti komunikovat se státní správou a využívat služeb na internetu. 

Jde o dva odlišné projekty. eDoklady jsou mobilní aplikací, která slouží k prokazování se při fyzické kontrole. eObčanka je součástí občanského průkazu a slouží k přihlašování k online službám.

Digitální veřejná správa, která předpokládá používání digitálních technologií jakožto integrované části strategií modernizace vlád k vytvoření veřejné hodnoty. Opírá se o ekosystém digitálního státu složený z vládních aktérů, nevládních organizací, podniků, sdružení občanů a jednotlivců, kteří podporují tvorbu dat, služeb a obsahu prostřednictvím interakcí s vládou. 

Též označovaný jako ePodpis, představuje elektronický nástroj pro ověření autenticity a integrity elektronického dokumentu, ke kterému je připojen. Každý podpis je založen na digitálním certifikátu, čímž je zároveň zajištěna tzv. nepopiratelnost, tedy to, že autor podpisu nemůže tvrdit, že podpis není jeho. Z pohledu české legislativy je Uznávaný elektronický podpis ekvivalentem běžného podpisu fyzické osoby.

Unijní peněženky digitální identity jsou osobní digitální peněženky ve formě aplikace, které lidem umožňují se digitálně identifikovat a také ukládat a spravovat údaje o totožnosti a úřední dokumenty v digitální podobě. Podle nových pravidel budou unijní peněženky digitální identity vydávané členskými státy k dispozici všem. Občané budou moci s její pomocí v případě potřeby v celé EU prokázat svou totožnost, pokud se budou chtít přihlásit ke službám online, sdílet digitální dokumenty nebo jen prokázat konkrétní osobní informaci, jako třeba věk, aniž by museli v plné míře odhalovat svou totožnost nebo jiné osobní údaje. Lidé budou mít vždy plnou kontrolu nad sdílenými údaji i nad tím, s kým je sdílí. 

Identita občana slouží pro bezpečné a jednoduché přihlašování do různých portálů státní a veřejné správy. Zahrnuje například Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID, bankovní identitu i jiné identifikační prostředky, kterými při přihlášení spolehlivě prokážete svoji totožnost.

Projekt Digitální a informační agentury kladoucí si za cíl vytvořit univerzální podatelnu, ověřovací místo a informační centrum, kde by bylo možné na jednom místě získat veškeré údaje, opisy a výpisy, které jsou vedeny v centrálních veřejných evidencích a registrech, jakož i v centrálních neveřejných evidencích a registrech ke své osobě, věcem a právům. Místo, kde je dále možné ověřit dokumenty, listiny, podpisy a také elektronickou podobu dokumentů, učinit podání ke kterémukoli úřadu veřejné správy, a konečně získat informace o průběhu řízení ve všech věcech, které stát k jeho osobě vede. 

Představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů. Po jeho instalaci a aktivaci Vám bude umožněno přihlašování ke službám využívajícím elektronickou identifikaci prostřednictvím Národního bodu. 

Národní Identitní Autorita (NIA) je státní instituce, která zajišťuje elektronickou identifikaci uživatelů pro státní portály a NIA ID je identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu.

Součást Portálu veřejné správy, která zprostředkovává přístup k elektronickým službám státu. Díky Portálu občana si již nyní můžete rychleji, bezpečněji, uživatelsky přívětivěji, kdykoli a odkudkoli vyřídit řadu záležitostí online na svém zařízení. Ušetříte čas i peníze, protože některé služby jsou přes Portál občana levnější nebo dokonce zdarma. Portál občana poskytuje přístup k více než 600 on-line službám státu jako například: výpis bodového hodnocení řidiče, výpis z Rejstříku trestů, založení datové schránky, upozornění na platnost vašich dokladů a další. S postupem v elektronizaci a digitalizaci veřejné správy budou nadále přibývat další služby.

Společné označení pro registry, obsahující tzv. referenční údaje. Základní kámen pro rozšiřování služeb pro občany v rámci strategie rozvoje projektů eGovernmentu. Registry představují soubor dat a údajů, které sdílí celá veřejná správa. Základními registry jsou: Registr obyvatel (ROB), Registr osob (ROS), Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) a Registr práv a povinností (RPP).

Můžeme si u vás uložit cookies?

Co že to znamená? Cookies jsou malé datové soubory, které slouží např. k tomu, aby si web pamatoval vaše nastavení a to, co vás zajímá, nebo abychom jej zlepšovali. Pro ukládání různých typů cookies od vás potřebujeme souhlas. Web bude fungovat i bez souhlasu, s ním ale o něco lépe. Více informací.