Česko má dlouhodobě nejnižší zastoupení žen v ICT – pouze 11 % ve srovnání s 19% průměrem v celé EU. Projekt Digitálního Česka IT je pro holky! letos ukázal, že tento trend je možné změnit. Během podzimu se do projektu zapojilo 21 expertek, které zamířily do 19 škol v 8 krajích a o svůj osobní a profesní příběh se podělily s více než 750 studentkami a také 60 studenty v rámci samostatné akce v Pardubicích.
Projekt realizovaný ve spolupráci s Nadací České spořitelny a jejím programem Den pro školu si dal za cíl nejen bourat stereotypy, ale také posílit dívčí sebevědomí. Příběhy expertek byly během návštěv doplněny praktickými cvičeními a workshopy.
Do škol zamířila například Markéta Fibigerová (ředitelka 1.IT gymnázia), Klára Losert (CEO, Founder Talkbase), Barbora Sokolova (engineering manager session Mastercard), Michaela Rojčíková (CTI Analyst MSD) a Senta Čermáková (CEO Czechitas).
„Tento projekt je velmi důležitý. Ač se může zdát, že dnešní děti vědí, o čem je IT, některým jsme otevřeli oči a namotivovaly je,“ uvedla Martina Zemanová z Accenture.
Široká účast a nadšení ze strany studentek ukázaly, že podobné aktivity mají v českém vzdělávacím systému své místo. Díky projektu 32 % dívek získalo nové informace o oboru a 25 % díky němu získalo rozhled, sebevědomí a odvahu. Tyto změny jsou zásadní v boji proti přetrvávajícím stereotypům, které odrazují dívky od studia technických oborů.
„Expertky měly vše perfektně připravené, vytvořily příjemnou atmosféru, přínosné bylo praktické cvičení. Ještě jednou jim děkujeme,” uvedla Ing. Kateřina Kubíčková ze Základní školy Jindřichův Hradec. „Bylo to skvělé a bylo by fajn navazovat a pokračovat dále, aby se povědomí rozšířilo a ujalo,” doplňuje Blažena Pecháčková ze Základní školy Kolín.
Na základě zpětné vazby od dívek zapojených do projektu si až 28 % z nich dokáže představit pracovat v IT. Mezi největší motivace pro studování STEM oborů dívky uvedly vysoký plat, možnost práce z domova, možnost cestovat či možnost tvořit něco nového a zajímavého. Naopak jako největší bariéry vnímají stereotyp, že IT je jen pro kluky, obavu z neúspěchu, strach z matematiky či nedostatek ženských příkladů v IT.
Velkou roli v poklesu zájmu dívek o digitální obory hraje nedostatek podpory ze strany rodičů, učitelů či vrstevníků. Studie konzultační společnosti McKinsey přitom ukazuje, že dívky mají na základních školách v technických disciplínách stejné výsledky jako kluci, a v některých dovednostech je předčí. Přesto předpokládají, že budou ve STEM oborech méně úspěšné, a na začátku střední školy pro ně kariéra v této oblasti přestává být zajímavá.
Podle studie Women in the Digital Space (and AI): Looking into Central Europe, která pracovala s daty z Rakouska, Česka, Polska a Slovenska, pouze 1 % dívek vyjádřilo zájem pracovat v digitálních oborech, zatímco u kluků jde o 10 %.