9 z 10 Čechů a Češek považuje za své právo možnost vyřídit si úřední povinnosti online. Přesto jsou s digitálními službami státu spokojeni jen 4 z 10. Nechybí přitom technologie, ale politická vůle, dlouhodobá a koordinovaná strategie, odpovídající legislativa a lidé, kteří by digitalizaci posouvali dopředu. Ukazují to nejnovější data analytického ústavu STEM z projektu Služby.Digital. STEM na projektu pracuje s organizací Česko.Digital, která přišla s pěti doporučeními pro příští vládu, jak z Česka udělat digitální špičku Evropy.

Výsledky výzkumu jsou od dnešního dne volně k dispozici. Včera se Rada vlády pro informační společnost (RVIS) usnesla, že zohlední doporučení týmu Služby.Digital v prioritách RVIS pro rok 2026.

Cílem projektu Služby.Digital je pomoci vzniku špičkových digitálních služeb státu. Takové služby šetří občanům i firmám čas a peníze a jsou přístupné pro každého. Jsou efektivní i z pohledu provozovatele a splňují ty nejnáročnější požadavky kybernetické bezpečnosti nebo UX designu,“ říká Blanka Šoulavá, která projekt vede v Česko.Digital a která je spoluautorkou doporučení pro příští vládu.

Chtěli jsme se na digitalizaci státu podívat z perspektivy všech, kteří s ní přicházejí do kontaktu,“ přibližuje výzkumnou část projektu Jiří Táborský ze STEM.

Nejkomplexnější výzkum digitalizace služeb státu, jaký kdy v ČR proběhl, zahrnuje ve formě dotazníků, fokusních skupin i hloubkových rozhovorů názory a zkušenosti občanů, firem, politiků, úředníků, dodavatelských firem i samospráv.

Hlavní zjištění pohled občanů a firem:

  • 9 z 10 občanů i firem cítí právo vyřídit úřední záležitosti online
  • Jen 4 z 10 občanů jsou spokojeni se stavem digitalizace
  • 94 % firem preferuje online komunikaci se státem
  • Digitalizaci služeb státu hodnotí firmy lepší trojkou
  • Každá třetí firma ztratila významné množství času kvůli potížím se službami
  • 40 % jinak pokročilých uživatelů naráží při využívání digitálních služeb na bariéry
  • 7 z 10 firem si dokáže vybavit konkrétní příklad zlepšení digitalizace
  • Konkrétní služby jako eRecept či Portál občana vykazují 90% spokojenost uživatelů

Jsou dva klíčové faktory, bez kterých se digitalizace nepohne dál: politická podpora a dlouhodobá strategie a kontinuita. Pokud nebude mít digitalizace faktickou podporu napříč vládou a nebude jasná centrální autorita, která bude určovat a držet směr digitalizace, tak je pokrok prakticky nemožný,“ uvádí Šoulavá.

Dalšími bariérami jsou chybějící měření kvality, izolované fungování úřadů, právní rámec, který není na digitalizaci připraven a odborné kapacity a dovednosti. „Už dávno nevídáme vendor lock-in způsobený nevýhodnou smlouvou, ale často vidíme právě ten znalostní, kdy stát nemá know-how nebo kapacity pro správu velkých IT projektů. Řešením není nic jiného než zlepšit konkurenceschopnost státu na trhu práce oproti soukromému sektoru, dlouhodobě se nám to vyplatí,“ říká Šoulavá.   

Tým pod jejím vedením na základě výzkumu a identifikace bariér vypracoval pět klíčových doporučení pro příští vládu:

  1. Aby byla naplněna poptávka po digitálních službách, digitalizace musí mít politickou podporu a musí se stát kontinuální prioritou s měřitelnými cíli.
  2. Pro lepší zadávání zakázek a vedení digitalizačních projektů je třeba zajistit konkurenceschopné podmínky především pro IT experty.
  3. Digitalizace veřejných služeb může být skutečně řízená jen tehdy, když se jejich kvalita jednotně měří a vyhodnocuje.
  4. Rezortismus brání efektivitě investic do digitalizace. Propojování služeb, dat a know-how napříč ministerstvy redukuje duplicitní práci a ušetří čas i peníze. 
  5. Je třeba přijmout legislativu nezbytnou pro usnadnění automatizace, efektivnější práci s daty a důsledně aplikovat princip digitálně přívětivé legislativy. 

Tato doporučení budou zohledněna v prioritách Rady vlády pro informační společnost pro rok 2026.

Projekt Služby.Digital podpořila Aliance pro moderní stát, Fakturoid, NTT Data a Nadace PPF. „Stejně jako Česko.Digital, i my v Nadaci PPF věříme, že digitalizace a inovace mají zásadní vliv na růst a přínos neziskových aktivit, které přispívají k rozvoji společnosti, i na celkové fungování státu. Proto jsme podpořili dlouhodobý projekt orientovaný na systémovou změnu, jehož cílem je posílit digitální kompetence ve veřejné sféře, aby v budoucnu dokázala sama nacházet a realizovat potřebná řešení,“ komentuje podporu ze strany nadace Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.

Veškeré výsledky a doporučení pro rychlejší rozvoj digitálních služeb jsou ode dneška dostupné na sluzby.digital.

„Je to výborná aktivita, která nám pomáhá v řízení digitalizace státních a veřejných služeb. Máme teď jasně od lidí potvrzeno, o co mají zájem, co je dobré a kde jsou naopak problémy. S organizací Česko.Digital dlouhodobě spolupracujeme a koordinujeme své kroky tak, abychom svá úsilí zbytečně nezdvojovali. To, že k sobě máme svou činností blízko, ukazují už naše jména. :-) My jsme Digitální Česko, oni Česko.Digital. Dík patří samozřejmě i společnosti STEM. Částečné výsledky průzkumu máme k dispozici už od léta a využíváme je při naší práci. Je to další z případů, kdy se ukazuje, jak se vyplácí spolupráce státu a neziskového i soukromého sektoru,“ dodává k tomu Martin Charvát z Digitálního Česka.